Aug
13th

Hvor mange sider bør nettsiden din ha?

Categories: Design, Digital markedsføring, Strategi, Web Design |
Hvor mange sider bør nettsiden din ha?

Helene Breistein - Designer / Art Director Snitt Reklamebyrå


Spørsmålet høres banalt ut tenker du kanskje, men valget om hvor mange sider nettsiden din skal ha bør du ta tidlig. Kvalitet og presisjon i kommunikasjon på nettstedet ditt er viktigere enn hvor lite eller mye du kommuniserer. Samtidig er det å ha en strategisk fundamentert sidestruktur alfa og omega for å nå fram og bli funnet av mennesker (og «roboter») i et stadig voksende internett.

 

 

Hvor mange sider bør nettsiden din ha?

Sidene dine er inngangsdører for trafikk fra søkemotorer til din bedrift. Hvor mange sider bør du ha? 5, 20, eller 100? Svaret er at «det kommer an på». Antall innholdssider kommer an på din type bedrift og dens mål. Nettbutikken Amazon har millioner av innholdssider, mens en lokal matvarebutikk kanskje bare har en innholdsside med åpningstider og kontaktinformasjon.

Dette er en inforgrafikk som forteller om økt antall treff ved flere innholdssider. Den forteller også at 57% har mottatt kunder via bloggen sin.

 

Bransje, konkurrenter og budsjett kan gi deg svaret

For å finne riktig antall sider for din bedrift, bør du vurdere følgende: bransjen, konkurrentene, og ikke minst budsjettet ditt.

Jo flere sider nettstedet ditt har, jo mer innhold deler du med potensielle kunder. Ved å gi kundene den informasjonen de trenger vil du tiltrekke deg kvalitetstrafikk som i større grad leder til konvertering (salg, bestilling, handling).

1. Bransje

Hvis du er i et stor og konkurranseutsatt bransje med høy kompleksitet og volum, vil du se en rekke søk relatert til ditt produktet/tjeneste. Her er det viktig å skille seg ut i bransjen ved å ha flere innholdssider med velvalgt søkemotoroptimalisering (SEO). Mye relevant informasjon eller en vinkling på innholdet som gir din bedrift et konkurransefortrinn. Les vår bloggpost om innholdsmarkedsføring for å lære mer om hvordan du kommer igang med dette. Er du i en bransje begrenset til et lite marked med færre nettsøk trenger du kanskje ikke i like stor grad å legge ut mye innhold på jevnlig basis.

2. Konkurrenter

Hvis din største konkurrent har 100 innholdssider, bør din bedrift vurdere om det er riktig å ha tilsvarende antall innholdssider. Hvis din største konkurrent bare har fem innholdssider, er det gjerne lett for deg å utfordre konkurrenten din ved å øke antall innholdssider. Jo mer verdifullt og søkemotoroptimalisert innhold du har på nettstedet ditt, jo bedre synlig vil nettsiden din være i søkemotorer som Google.

3. Budsjett

Det koster penger å ansette en tekstforfatter for å skrive alt innholdet for deg. Hvis du ikke har penger til å betale for disse tjenestene, vil oppgaven falle på deg eller en av dine ansatte for å lage innholdet. Dette tar tid som du kanskje ikke har, og resultatet blir ofte ikke like bra som med en proff tekstforfatter. Uansett hvordan du ser på det så er det et spørsmål om kostnader og gevinst. Ta budsjettet i betraktning når du bestemmer hvor mange sider nettsiden din skal ha.

 

 

Hvilke typer sider bør du ha?

Først og fremst må du ha alle de grunnleggende sidene som vil forklare kundene hvem du er og hva din bedrift tilbyr. I stedet for å sende kunder til en generisk side som viser alle dine tjenester på ett sted, kan man ha skreddersydde sider for akkurat den kunden, det produktet/tjenesten, den annonsekampanjen etc. Jo mer relevant og nøyaktig man kommuniserer sett utifra kundens behov og situasjon, jo bedre blir gjerne konverteringsfrekvens og salg.

Å ha innholdssider utpekt til visse produkter, tilbud eller meldinger vil øke trafikken for det bestemte emne. Googles «roboter» vil rangere dine sider for det spesifikke produktet som du omtaler på den enkelte unike side. Ved å ha detaljerte produktsider leder du besøkende til riktig mål ut i fra hva deres søk er.

Bilde illustrerer hvordan det er lurt å dele opp innhold over flere sider for å få økt søkemotoroptimalisering.

Et fint eksempel på dette er: Du tilbyr aldersbestemte fotballkurs. Det er svært sannsynlig at foreldre søker etter fotballkurs som passer deres barns spesifikke aldersgruppe og område.

Ved å ha en egen side for hver aldersgruppe/kull leder du søkeren enkelt til riktig side. Du vil også dukke høyere opp i søkemotoren enn dine konkurrenter som mangler separate innholdssider for sine kurs.

 

Ikke pøs på med sider for sidenes skyld

Ja, bedrifter med flere sider har en tendens til å få flere potensielle kunder gjennom søkemotorer. Men riktig type innholdssider er mer avgjørende. Dersom du oppretter innholdssider med tynt innhold bare for å øke sideantall, kan dette skade søkerangeringen.

Opprett innholdssider som er relevant for det bedriften selger og det som kundene søker på.

 

Oppsummert

Antall innholdssider avhenger av din type bedrift og din målgruppe. Nettsiden din må inneholde nok sider med informasjon som dekker det målgruppen din søker på. Du skal ikke samle opp en mengde informasjon på en og samme side, da bør du heller dele opp og kategorisere dette innholdet på flere sider. På den måten hjelper du brukeren til å nå målet sitt og du har en nettside som effektivt oppnår målet ditt.

Kilder:

http://tresnicmedia.com/how-many-pages-should-your-website-have/

http://discover-your-customers.com/many-pages-website-seo/

http://www.proximitymarketing.com/how-many-pages-should-a-website-have/

Snitt Reklamebyrå hjelper deg gjerne individuelt med å lage en god strategi for din nettsidestruktur og hvor mange sider du bør ha..
Stikk innom våre lokaler i Bergen, eller kontakt oss for en uforpliktende samtale på: 450 37 000

 

2 Comments

  1. Comment by: Erik Storm
    Posted on: 26th Aug 2015Reply

    Flott at det rettes fokus mot antall sider og innhold på nettsteder. Det er generelt for lite fokus på dette.

    Men jeg savner en mer analytisk tilnærming hvor brukeren er i fokus. Hva konkurrenter gjør er egentlig mindre viktig.

    Vi anbefaler antall sider – og hvilke – ut i fra hvilke tjenester og søkeord selskapet trenger for å gi en god brukeropplevelse og som de ønsker å være synlig på. Vi anbefaler også alltid en Søkeordsanalyse (http://blogg.synlighet.no/hva-er-en-sokeordsanalyse/) som gir verdifull innsikt om hva det søkes etter.

  2. Comment by: Jakob
    Posted on: 20th Dec 2015Reply

    Interessant innlegg. Skal dele.

    http://jakobenglund.no/adwords/

Leave a comment

Have your say!

message *

name *

email *

Kategorier

Abonner på bloggen

Gratis faglig og relevant kunnskap om design, markedsføring og kommunikasjon ca. en gang i måneden.