Hvor mange sider bør nettsiden din ha?

Antall sider på nettstedet ditt er viktig

Spørsmålet høres banalt ut tenker du kanskje, men valget om hvor mange sider nettsiden din skal ha bør du ta tidlig. Kvalitet og presisjon i kommunikasjon på nettstedet ditt er viktigere enn hvor lite eller mye du kommuniserer. Samtidig er det å ha en strategisk fundamentert sidestruktur alfa og omega for å nå fram og bli funnet av mennesker (og «roboter») i et stadig voksende internett.

Hvor mange sider bør nettsiden din ha?

Sidene dine er inngangsdører for trafikk fra søkemotorer til din bedrift. Hvor mange sider bør du ha? 5, 20, eller 100? Svaret er at «det kommer an på». Antall innholdssider kommer an på din type bedrift og dens mål. Nettbutikken Amazon har millioner av innholdssider, mens en lokal matvarebutikk kanskje bare har en innholdsside med åpningstider og kontaktinformasjon.

Antall sider øker treff på siden

Bransje, konkurrenter og budsjett kan gi deg svaret

For å finne riktig antall sider for din bedrift, bør du vurdere følgende: bransjen, konkurrentene, og ikke minst budsjettet ditt.
Jo flere sider nettstedet ditt har, jo mer innhold deler du med potensielle kunder. Ved å gi kundene den informasjonen de trenger vil du tiltrekke deg kvalitetstrafikk som i større grad leder til konvertering (salg, bestilling, handling).

1. Bransje
Hvis du er i et stor og konkurranseutsatt bransje med høy kompleksitet og volum, vil du se en rekke søk relatert til ditt produktet/tjeneste. Her er det viktig å skille seg ut i bransjen ved å ha flere innholdssider med velvalgt søkemotoroptimalisering (SEO). Mye relevant informasjon eller en vinkling på innholdet som gir din bedrift et konkurransefortrinn. Les vår bloggpost om innholdsmarkedsføring for å lære mer om hvordan du kommer igang med dette. Er du i en bransje begrenset til et lite marked med færre nettsøk trenger du kanskje ikke i like stor grad å legge ut mye innhold på jevnlig basis.

2. Konkurrenter
Hvis din største konkurrent har 100 innholdssider, bør din bedrift vurdere om det er riktig å ha tilsvarende antall innholdssider. Hvis din største konkurrent bare har fem innholdssider, er det gjerne lett for deg å utfordre konkurrenten din ved å øke antall innholdssider. Jo mer verdifullt og søkemotoroptimalisert innhold du har på nettstedet ditt, jo bedre synlig vil nettsiden din være i søkemotorer som Google.

3. Budsjett
Det koster penger å ansette en tekstforfatter for å skrive alt innholdet for deg. Hvis du ikke har penger til å betale for disse tjenestene, vil oppgaven falle på deg eller en av dine ansatte for å lage innholdet. Dette tar tid som du kanskje ikke har, og resultatet blir ofte ikke like bra som med en proff tekstforfatter. Uansett hvordan du ser på det så er det et spørsmål om kostnader og gevinst. Ta budsjettet i betraktning når du bestemmer hvor mange sider nettsiden din skal ha.

Hvilke typer sider bør du ha?

Først og fremst må du ha alle de grunnleggende sidene som vil forklare kundene hvem du er og hva din bedrift tilbyr. I stedet for å sende kunder til en generisk side som viser alle dine tjenester på ett sted, kan man ha skreddersydde sider for akkurat den kunden, det produktet/tjenesten, den annonsekampanjen etc. Jo mer relevant og nøyaktig man kommuniserer sett utifra kundens behov og situasjon, jo bedre blir gjerne konverteringsfrekvens og salg.

Å ha innholdssider utpekt til visse produkter, tilbud eller meldinger vil øke trafikken for det bestemte emne. Googles «roboter» vil rangere dine sider for det spesifikke produktet som du omtaler på den enkelte unike side. Ved å ha detaljerte produktsider leder du besøkende til riktig mål ut i fra hva deres søk er.

Bilde illustrerer hvordan det er lurt å dele opp innhold over flere sider for å få økt søkemotoroptimalisering.

Et fint eksempel på dette er: Du tilbyr aldersbestemte fotballkurs. Det er svært sannsynlig at foreldre søker etter fotballkurs som passer deres barns spesifikke aldersgruppe og område.

Ved å ha en egen side for hver aldersgruppe/kull leder du søkeren enkelt til riktig side. Du vil også dukke høyere opp i søkemotoren enn dine konkurrenter som mangler separate innholdssider for sine kurs.

Ikke pøs på med sider for sidenes skyld

Ja, bedrifter med flere sider har en tendens til å få flere potensielle kunder gjennom søkemotorer. Men riktig type innholdssider er mer avgjørende. Dersom du oppretter innholdssider med tynt innhold bare for å øke sideantall, kan dette skade søkerangeringen.

Ved å ha en egen side for hver aldersgruppe/kull leder du søkeren enkelt til riktig side. Du vil også dukke høyere opp i søkemotoren enn dine konkurrenter som mangler separate innholdssider for sine kurs.

Oppsummert

Antall innholdssider avhenger av din type bedrift og din målgruppe. Nettsiden din må inneholde nok sider med informasjon som dekker det målgruppen din søker på. Du skal ikke samle opp en mengde informasjon på en og samme side, da bør du heller dele opp og kategorisere dette innholdet på flere sider. På den måten hjelper du brukeren til å nå målet sitt og du har en nettside som effektivt oppnår målet ditt.

Del blogginnlegget

Abonner på fagbloggen

Gratis faglig og relevant kunnskap om design, markedsføring og kommunikasjon ca. en gang i måneden.

Prosjektleder og designer i Snitt Reklamebyrå blogger om webdesign

Helene Holmås Breistein

Helene er en kreativ designer som er god til å utvikle konsepter, tenke helhet og har god sans for kommunikasjon og design i både analoge og digitale flater. Hun er utdannet i England og har jobbet med design og reklame i både Bergen og Nordhordland. Helene er alltid interessert i deg som kunde og vil gjøre sit ytterste for ditt prosjekt lykkes.

Våre medarbeidere skriver fagartikler, holder seminar og forelesninger.

Hvorfor? Vi er brennende opptatt av design og kommunikasjon. Samtidig er våre kunder sikret høy og oppdatert fagkompetanse.