Mar
30th

Når bør jeg bruke reklamefotograf for min bedrift?

Categories: Foto og bildebruk, Innholdsmarkedsføring, Markedskommunikasjon, Strategi |
Når bør jeg bruke reklamefotograf for min bedrift?

Lene Stamnes Sandaunet er fotograf og blogger om profesjonell fotografering

-Undersøkelser gjort av eMarketer, viser at hele 75 % av innhold som er postet på facebook, er basert på foto. Til sammenligning, er nestemann på lista; link-basert post, kun 10%.
– Undersøkelsene viser også at hele 87% av bilde-postene skaper engasjement, som kommentarer, ”likes” og delinger. Av andre post-typer, kom ingen andre over 4%.
– En undersøkelse gjort av Media Blog viser, etter å ha analysert over 2 millioner “tweets”, at ved å ha med bilde i tweeten din, øker mulighetene for retweet med over 35%. Betyr dette at man bør vurdere å kontakte en reklamefotograf?

 
 

Profesjonelle bilder er en suksessfaktor

Bilder er en suksessfaktor i din markedskommunikasjon. De får ganske enkelt mer oppmerksomhet fordi det er lettere å ta stilling til et bilde enn å lese en tekst. Men på samme måte som tekst må være av god kvalitet og interessant for leseren – så gjelder dette også bilder. De må kunne virke tiltrekkende og engasjerende for leseren og representere bedriften på en god måte. Bildene må være relevant og av god kvalitet. Med det, menes ikke kun det tekniske. Det kan gjerne være et ”se hva slags spennende aktiviteter som skjer på kontoret i dag”– type bilder, tatt med mobilen. Husk da bare at bildene bør være lyse nok og ikke for rotete. Et typisk situasjonsbilde som sier noe om ”her og nå”. Gjøres dette ofte, kan det være lurt å vurdere et lite innføringskurs i hvordan man tar gode bilder.
 
Når du leier en profesjonell fotograf, betaler du ikke bare for flotte bilder tatt av et dyrt kamera, du betaler for en fin opplevelse og  fotografens tid til å ta og redigere bildene. Designet blir garantert løftet fram!

 

 

Konseptbilder, ansattebilder og andre profilbærende bedriftsbilder

Gjelder det bilder som skal formidle bedriften og dens kvalifikasjoner/produkter, stiller det derimot helt andre krav. Da bør bildene være av høy kvalitet, både teknisk og innholdsmessig. Det betyr ikke at dere må kontakte reklamefotograf i dag, selv om det er den beste måten å få bilder som representerer akkurat hvem DERE er.

 

Når er stockphoto et godt nok alternativ?

Det er også mulig å kjøpe stock-bilder som et alternativ til å bruke en reklamefotograf. Vær da klar over at mange av disse kan bli oppfattet som veldig ”amerikansk” (det representerer gjerne ikke ditt firma) og husk at dine konkurrenter har tilgang til akkurat de samme bildene (hva er unikt med nettopp DERE?). Dette fører til manglende helhet på markedskommunikasjonen, og i verste fall kan bedriften oppfattes som lite seriøs. Det er ikke umulig å få tak i gode stockbilder, noen av dem kan sågar være tatt av reklamefotograf, det er bare litt lengre mellom godbitene. Man kan si at bildene er firmaets ansikt utad, noe som betyr at de er avgjørende når man skal posisjonere seg i markedet.

 

Bruk reklamefotograf for å oppnå profesjonelle ansattebilder 

Noe man absolutt bør vurdere er ansattportretter. Det er vanlig å ha bilder av ansatte, både på sine nettsider – men også til en viss grad på sosiale medier. Dette er med på å skape både troverdighet og personlighet.
Vær klar over at et slikt portrett representerer bedriften. Et bilde tatt ”i stua hjemme i en hyggelig anledning”, hvor de forskjellige portrettene er tatt i forskjellige anledning og har forskjellige lys- og fargetoner kan faktisk være med på å skade omdømmet. Dere blir da ikke tatt like seriøst som konkurrenten som har tenkt kvalitet og helhet helt fra design til bilderepresentasjon. Mitt råd er å bruke en reklamefotograf eller lignende til å ta disse typer bilder.

Bildeksempel:

Disse portrettene viser en ansatt i et firma som utvikler et Microsoft software-produkt. Begge bildene er av god kvalitet, men hvilket representerer firmaet best?

 

Å velge riktig byråfotograf kan også være vanskelig. Jeg vil råde dere til er å lete etter noen som formidler et uttrykk dere liker og kan representere bedriften på en god måte.

 
 

3 ting å tenke igjennom før du bruker bilder i din markedskommunikasjon

a) Hvordan ønsker vi å bli oppfattet i markedet?
Seriøs og profesjonell bedrift? Bruk bilder deretter.

b) Er vår bedrift aktiv i sosiale medier?
Tenk igjennom hva slags type bilder og hvordan disse vil engasjere leserne. Lag en strategi for sosiale medier.

c) Å se ansiktene til menneskene man forholder seg til i en bedrift er aldri negativt.

Hvordan ønsker vi å bli sett på av andre? Dette bør gjenspeiles i hvordan de ansatte portretteres.

På lik linje som en logo er bedriftens identitet, er bildebruk bedriftens ansikt utad.

 
 

Mange nettsteder baserer seg i stor grad på tekst. Bilder er ikke uvanlig som et supplement, men bør brukes for å oppnå maksimal universell utforming er det en generell anbefaling å benytte profesjonell fotogra  / byråfotograf / byråfotografier nå frem med ditt budskap

 

 

Leave a comment

Have your say!

message *

name *

email *

Kategorier

Abonner på bloggen

Gratis faglig og relevant kunnskap om design, markedsføring og kommunikasjon ca. en gang i måneden.