Reklamebyråer kan skape målbar design-effekt

Av: Tor Stian Ramsøy, 27. november 2014. Kategori: Design, Markedskommunikasjon

Design handler om å kunne tilby sterkere merkevarer og bidra i langsiktig identitetsbygging. At god design er pent å se på er lett å være enig i. Men har ser vi en design-effekt? Vellykkede prosjekter er når en i ettertid kan se tydelig dokumentert årsak og virkning mellom det nye designet og prosjektets suksess.

Lerums Utvalde og Thon Hotels Internett

Norsk Designråd premierer bedrifter som beviser at strategiske designinvesteringer gir konkrete lsultater. Her er to eksempler fra Design Effekt konkurransen.

Glasset i Lerums Utvalde har en utforming og opphøyd logo som minner om det gamle Norgesglasset. Lerums Utvalde tok raskt en markedsandel på hele 6%.

Thon Hotels Internett sin oppgraderte nettløsning førte til at andelen av bestillinger på nett økte med 70%, samtidig steg kjennskapen til Thon Hotels.

Det er ikke slik at det er kun de store bedriftene med de store budsjettene som oppnå design-effekt. Flere av vinnerne i konkurransen er relativt små virksomheter som har brukt design til å gjøre enkle men tydelige og begripelige endringer.

Design er ikke bare estetikk, det både smart og lønnsomt også. Strategisk bruk av design kan være et svært effektivt virkemiddel for å skape lønnsomhet og kapre markedsandeler. Dette bør inspirere flere bedriftsledere til å invitere designere tidlig inn i prosjekter og satse sterkere på design som forretningsverktøy. Først da oppnås design-effekt!

Del blogginnlegget

Abonner på fagbloggen

Gratis faglig og relevant kunnskap om design, markedsføring og kommunikasjon ca. en gang i måneden.

Tor Stian Ramsøy

Tor Stian har hatt en rekke roller i kreative design-teams over de siste 15 årene, fra designer til Art Director og prosjektleder.

Våre medarbeidere skriver fagartikler, holder seminar og forelesninger.

Hvorfor? Vi er brennende opptatt av design og kommunikasjon. Samtidig er våre kunder sikret høy og oppdatert fagkompetanse.