Er Google AdWords noe for din bedrift?

Nå kan du annonsere for folk som søker med Google. Selv om du allerede vises i Googles søkeresultater, kan AdWords hjelpe deg med målretting mot nye målgrupper på Google og i AdWords.

Bare fordi du har en nettside, betyr det ikke at folk ser den. Jeg tipper du er sånn passe synlig i Google organiske treff. Da er du som blant de fleste av oss.
Å være blant topp tre krever særdeles godt, relevant innhold på nettsidene, bedre enn dine konkurrenter. Det tar tid å få høy rangering og for de fleste av oss som ikke driver forretning i en sær nisje, møter vi høy konkurranse.

Med Google AdWords sikrer du synlighet

Dersom du ikke er bestemann i klassen på treff ved organiske søk, når du de som aktivt søker etter produktet ditt, eller tjenesten din ved å bruke Google AdWords. Hvis du ikke er kjent med AdWords, er det kort fortalt en betal-per-klikk-tjeneste som lar deg opprette og kjøre annonser for din bedrift. Disse klikkbare annonsene vises deretter i Googles søkeresultater. Ved å bruke riktige søkeord for målgruppen, er du allerede i forkant fordi du når folk som er interessert i produktet eller tjenesten din. Annonsene øker, i samspill med organiske treff, bedriftens totale synlighet på Google.

AdWords-annonsering bør i tillegg utvikles parallelt med nettsiden, den er tross alt destinasjonen til annonsene. Jeg ser at webdesign-kunnskap krysset med AdWords-annonsering gir en unik merverdi for bedrifter.

Eksempel på AdWords søk. Google Adwords gir kvalifisert trafikk til din hjemmeside. Du betaler kun for de som klikker inn på siden din

Annonsene bekler Google-søket. Er du rørlegger i Bergen må du jobbe godt for å være synlig i søkemotoren. (Og sannsynligvis betale en del per. klikk)

Hvem passer AdWords for?

Når det gjelder søk på nett er det ingen som i dag er i nærheten av søkemotoren Google. De fleste bedrifter opplever derfor at Google AdWords er den mest lønnsomme annonsekanalen på nett. Merk at undersøkelser viser at en av tre oppgir at de ikke skiller mellom betalte og ubetalte oppføringer. Vær tilstede der hvor dine potensielle nye kunder leter!

Hvordan komme i gang?

AdWords er bygd slik at du selv kan lage annonser og styre dine egne Adwords-kampanjer. Jeg vil likevel anbefale å få litt starthjelp siden det kan være krevende å komme i gang og en kan komme skeivt ut viss en ikke bygger en riktig annonsestruktur. Det vanligste er å enten ta et kurs i Google Adwords eller jobbe med annonseringen i tospann med ditt reklamebyrå.

Google AdWords administrerer du selv på nett. Du bestemmer selv hvilke søkeord du vil annonsere på, hvor mye du vil by for hvert enkelt klikk, og hvordan annonsen din skal utformes.

Og for deg som allerede har kommet igang?

Mange har allerede startet å annonsere, men har gjerne ikke helt fått dreisen på kampanjene og ønsker bedre resultater. Google AdWords er en børs som krever jevnlig optimalisering og vurdering/endring av søkeord for optimal effekt.

Her er noen spørsmål som kan være verdt å spørre seg:

  • Hvordan er innstillingene på kampanjenivå, treffer de målgruppen
  • Er kampanjen din godt strukturert?
  • Har du en god kvalitetsscore?
  • Har du satt opp konverteringsmåling?
  • Går annonsene dine til en landingsside?
  • Har du avkastning på annonsene dine?

Etter å ha jobbet med AdWords i noen år er min erfaring at det krevende å få til gode kampanjer, men til gjengjeld ekstra tilfredsstillende når du opplever at annonsene konverteringer til salg og du vet at arbeidet har lønt seg. Lykke til!

Del blogginnlegget

Abonner på fagbloggen

Gratis faglig og relevant kunnskap om design, markedsføring og kommunikasjon ca. en gang i måneden.

Tor Stian Ramsøy

Tor Stian har hatt en rekke roller i kreative design-teams over de siste 15 årene, fra designer til Art Director og prosjektleder.

Våre medarbeidere skriver fagartikler, holder seminar og forelesninger.

Hvorfor? Vi er brennende opptatt av design og kommunikasjon. Samtidig er våre kunder sikret høy og oppdatert fagkompetanse.