Reklametekst – kunsten å finne de rette ordene

Av: Mari Hansen, 21. januar 2014. Kategori:  Innholdsmarkedsføring, MarkedskommunikasjonReklametekst

Trenger du å skrive noe til et nyhetsbrev, brosjyre eller profesjonalisere teksten på nettsiden din?

Sliter bedriften din med å spisse det rette budskapet? Eller trenger du å skrive noe til et nyhetsbrev, brosjyre eller kanskje pusse opp teksten på nettsiden din? Det er ikke alltid like lett å vite hvor man skal starte, når en skal skrive en god tekst. En formulering som høres bra ut i hodet, ser ikke alltid like bra ut på papiret. Her kommer noen råd, som kan være nyttige ta med seg.

Hva er tekstforfatting og en god reklametekst?

I forrige bloggpost om innholdsmarkedsføring snakket vi om viktigheten av å lage innhold som engasjerer, og som klarer å vekke følelsene hos mennesker slik at merkevaren eller produktet blir lagt merke til. Artikkelen eller blogginnlegget blir kanskje delt med andre igjennom sosiale medier. Jakten på de rette ordene blir derfor stadig viktigere både i innholdsmarkedsføring og i reklame generelt.
Tekstforfatting handler om å få fram et budskap på en god måte. Det handler om å fange en bestemt gruppe mennesker ved hjelp av de rette ordene. Det handler sjeldent om tekstmengde, men om å ha et klart budskap.

Reklametekst handler sjeldent om tekstmengde, men om å ha et klart budskap.

Hvordan starter man?

Det er arbeidet før man starter å skrive selve reklameteksten, som hjelper deg å skape det gode budskapet. Uten et godt forarbeid risikerer du å bare ende opp med masse tekst, som ikke gir mening til leseren.

Hva skal du formidle?

Hvilken type tekst du skal skrive bestemmer hvilke ”spilleregler” du bør følge for å få et godt resultat. Skal det være en reklametekst må du tenke annerledes enn om du skal skrive en lengre visjon, eller et nyhetsbrev. En tekst på nett og en tekst på papir bør ofte også skrives ulikt. Tekster på nett bør være kortere og være bygd opp etter å fange leseren, slik at du ikke mister han ved et lite tastetrykk.

Sitat David Ogilvy - British advertising executive

Hvem ønsker du å nå?

Hvem som er målgruppen for teksten er viktig å vite. Svaret på dette hjelper deg å få budskapet ut til dem du ønsker. Ønsker du å nå en bestemt gruppe mennesker må du formulere budskapet der etter.

David Ogilvy sier det slik: ”If you’re trying to persuade people to do something, or buy something, it seems to me you should use their language, the language they use every day, the language in which they think. We try to write in the vernacular”.

Er målgruppen din for eksempel ungdommer eller godt voksne, må du formulere deg slik at det du ønsker å få frem, når frem til de som skal lese det.

Om du skal skrive en tekst i et internt magasin, er det de ansatte som er målgruppen. De som arbeider i bedriften har spesiell bakgrunnskunnskap om bedriften og er fortrolig med fremmedord, interne sjargonger, rutiner og lignende. En kunde hos et strømselskap, som skal navigere seg frem på en nettside for å finne informasjon, vil ikke ha like forkunnskaper som de som arbeider der.

En god tekst må unngå vanskelige ord og formuleringer. Dette skaper fort forvirring og kan føre til at mottakeren misoppfatter informasjonen. Hvis en er avhengig av å bruke vanskelige ord, bør disse forklares.

Godt språk er en forutsetning for en selgende reklametekst

Etterarbeidet av en tekst er minst like viktig. Skrivefeil har mye å si for om en tekst blir god eller dårlig. Dette gjelder også tegnsetting. På nett må en også tenke på lesbarhet. En tekst på nett skal være god å lese med litt luft mellom linjene.

Snitt Reklamebyrå hjelper deg gjerne med tekst, for en uforpliktende samtale, stikk innom våre lokaler på Voss eller i Bergen, eller kontakt oss på mail eller telefon.

Fra vårt reklamebyrå kan du blant annet få hjelp til

  • Kommunikasjonsrådgivning
  • Innhold til nett og digitale kanaler
  • Innholdsmarkedsføring
  • Oversetting
  • Annonser og kampanjer
  • Slagord
  • Kvalitetssikring med språkvask og korrektur

Del blogginnlegget

Abonner på fagbloggen

Gratis faglig og relevant kunnskap om design, markedsføring og kommunikasjon ca. en gang i måneden.

Mari Hansen gjesteblogger om reklametekst

Mari Hansen

Ordsmeden Mari Hansen blir drevet av Mari Svartveit Hansen. Hun har en bachlor i PR, Kommunikasjon og Media fra Høgskulen i Volda. Hun har tidligere arbeidet for Næringshagen i Odda med kommunikasjon. Hun har erfaring som webmaster, med nettpublisering, nettjournalistikk og frilansjournalistikk for aviser.

Våre medarbeidere skriver fagartikler, holder seminar og forelesninger.

Hvorfor? Vi er brennende opptatt av design og kommunikasjon. Samtidig er våre kunder sikret høy og oppdatert fagkompetanse.