Reklamebyråer kan skape målbar design-effekt
Av: Tor Stian Ramsøy, 27. november 2014. Revidert 12. oktober 2021.
Design handler om å kunne tilby sterkere merkevarer og bidra i langsiktig identitetsbygging. At god design er pent å se på er lett å være enig i. Men har ser vi en design-effekt? Vellykkede prosjekter er når en i ettertid kan se tydelig dokumentert årsak og virkning mellom det nye designet og prosjektets suksess.
Lerums Utvalde og Thon Hotels Internett
Norsk Designråd premierer bedrifter som beviser at strategiske designinvesteringer gir konkrete lsultater. Her er to eksempler fra Design Effekt konkurransen.
Glasset i Lerums Utvalde har en utforming og opphøyd logo som minner om det gamle Norgesglasset. Lerums Utvalde tok raskt en markedsandel på hele 6%.
Thon Hotels Internett sin oppgraderte nettløsning førte til at andelen av bestillinger på nett økte med 70%, samtidig steg kjennskapen til Thon Hotels.
Det er ikke slik at det er kun de store bedriftene med de store budsjettene som oppnå design-effekt. Flere av vinnerne i konkurransen er relativt små virksomheter som har brukt design til å gjøre enkle men tydelige og begripelige endringer.
Design er ikke bare estetikk, det både smart og lønnsomt også. Strategisk bruk av design kan være et svært effektivt virkemiddel for å skape lønnsomhet og kapre markedsandeler. Dette bør inspirere flere bedriftsledere til å invitere designere tidlig inn i prosjekter og satse sterkere på design som forretningsverktøy. Først da oppnås design-effekt!
Snitt Reklamebyrå er spesialist på å skape effekt ved å designe eller redesigne merkevarer.
Les mer på Merkevare, eller se hvilken merkevarepakke som passer for din bedrift/organisasjon: Oppstartspakke, Merkevarepakke-medium, Merkevarepakke-stor
Reklamebyråer kan skape målbar design-effekt
- Tor Stian Ramsøy
Lerums Utvalde og Thon Hotels Internett
Norsk Designråd premierer bedrifter som beviser at strategiske designinvesteringer gir konkrete lsultater. Her er to eksempler fra Design Effekt konkurransen.
Glasset i Lerums Utvalde har en utforming og opphøyd logo som minner om det gamle Norgesglasset. Lerums Utvalde tok raskt en markedsandel på hele 6%
Thon Hotels Internett sin oppgraderte nettløsning førte til at andelen av bestillinger på nett økte med 70%, samtidig steg kjennskapen til Thon Hotels.
Det er ikke slik at det er kun de store bedriftene med de store budsjettene som oppnå design-effekt. Flere av vinnerne i konkurransen er relativt små virksomheter som har brukt design til å gjøre enkle men tydelige og begripelige endringer.
Design er ikke bare estetikk, det både smart og lønnsomt også. Strategisk bruk av design kan være et svært effektivt virkemiddel for å skape lønnsomhet og kapre markedsandeler. Dette bør inspirere flere bedriftsledere til å invitere designere tidlig inn i prosjekter og satse sterkere på design som forretningsverktøy. Først da oppnås design-effekt!
Snitt Reklamebyrå er spesialist på å skape effekt ved å designe eller redesigne merkevarer.
Les mer på Merkevare, eller se hvilken merkevarepakke som passer for din bedrift/organisasjon: Oppstartspakke, Merkevarepakke-medium, Merkevarepakke-stor