Tre inspirerende eksempler på bruk av KI i markedsføring

Kunstig intelligens (KI) blir stadig mer tilgjengelig, og merkevarer finner kreative måter å bruke den på for å promotere produktene sine. For eksempel ble KI brukt i 12 % av alle innsendte bidrag til Cannes Lions-festivalen i år.

Som reklamebyrå følger vi nøye med på bransjetrender, og i denne artikkelen har vi samlet tre interessante eksempler på bruk av KI i markedsføring.

KI hjelper hunder med å finne nye hjem

Ved hjelp av kunstig intelligens hjelper Pedigree hunder fra dyreherberger med å bli vist i digital utendørsreklame, slik at de kan finne et nytt hjem. På sommerens Cannes Lions-festival vant dette prosjektet prisen i kategorien for utendørs reklame.

Den utviklede maskinlæringsmodellen er i stand til å gjenkjenne hunderaser og deres minste ytre kjennetegn, og den forvandler bilder tatt av ansatte på herberget til profesjonelle reklamebilder.

Kampanjen var svært vellykket. I løpet av bare to uker fant 50 % av hundene, som ble vist i reklamen, et nytt hjem, og antall besøkende på herberget økte seks ganger.

Innovativ bruk av KI for å velge lunsj i en matleveringsapp

Matleveringsappen HungerStation bestemte seg for å ta tak i utfordringen med at kunder ofte synes det er vanskelig å velge en rett i slike apper. Selskapet tok en kreativ tilnærming til dette problemet ved å legge til en funksjon som brukte frontkameraet til å spore brukerens øyebevegelser. Ved hjelp av kunstig intelligens analyserte appen disse bevegelsene for å identifisere hvilke alternativer som bokstavelig talt fanget brukerens oppmerksomhet.

Funksjonen vakte stor interesse og tiltrakk seg 78 000 nye kunder bare i løpet av de første to ukene etter lanseringen.

Hvordan KI hjalp til med å skape en skulptur inspirert av Michelangelo og Rodin

Et interessant eksempel på bruk av KI-teknologi i B2B-sektoren. Det svenske selskapet Sandvik, som er kjent for sitt arbeid innen high-tech engineering, skapte “The Impossible Statue.” Skulpturen kombinerer trekk fra fem kunstnere og skulptører – Michelangelo, Rodin, Käthe Kollwitz, Augusta Savage og Kotaro Takamura.

Nyheten om skulpturen vekket enorm interesse over hele verden og nådde mer enn 1,8 milliarder mennesker. Totalt ble det publisert 700 artikler i 66 forskjellige land.

Del blogginnlegg

Tre inspirerende eksempler på bruk av KI i markedsføring

Kunstig intelligens (KI) blir stadig mer tilgjengelig, og merkevarer finner kreative måter å bruke den på for å promotere produktene sine. For eksempel ble KI brukt i 12 % av alle innsendte bidrag til Cannes Lions-festivalen i år.

Som reklamebyrå følger vi nøye med på bransjetrender, og i denne artikkelen har vi samlet tre interessante eksempler på bruk av KI i markedsføring.

KI hjelper hunder med å finne nye hjem

Ved hjelp av kunstig intelligens hjelper Pedigree hunder fra dyreherberger med å bli vist i digital utendørsreklame, slik at de kan finne et nytt hjem. På sommerens Cannes Lions-festival vant dette prosjektet prisen i kategorien for utendørs reklame.

Den utviklede maskinlæringsmodellen er i stand til å gjenkjenne hunderaser og deres minste ytre kjennetegn, og den forvandler bilder tatt av ansatte på herberget til profesjonelle reklamebilder.

Kampanjen var svært vellykket. I løpet av bare to uker fant 50 % av hundene, som ble vist i reklamen, et nytt hjem, og antall besøkende på herberget økte seks ganger.

Innovativ bruk av KI for å velge lunsj i en matleveringsapp

Matleveringsappen HungerStation bestemte seg for å ta tak i utfordringen med at kunder ofte synes det er vanskelig å velge en rett i slike apper. Selskapet tok en kreativ tilnærming til dette problemet ved å legge til en funksjon som brukte frontkameraet til å spore brukerens øyebevegelser. Ved hjelp av kunstig intelligens analyserte appen disse bevegelsene for å identifisere hvilke alternativer som bokstavelig talt fanget brukerens oppmerksomhet.

Funksjonen vakte stor interesse og tiltrakk seg 78 000 nye kunder bare i løpet av de første to ukene etter lanseringen.

Hvordan KI hjalp til med å skape en skulptur inspirert av Michelangelo og Rodin

Et interessant eksempel på bruk av KI-teknologi i B2B-sektoren. Det svenske selskapet Sandvik, som er kjent for sitt arbeid innen high-tech engineering, skapte “The Impossible Statue.” Skulpturen kombinerer trekk fra fem kunstnere og skulptører – Michelangelo, Rodin, Käthe Kollwitz, Augusta Savage og Kotaro Takamura.

Nyheten om skulpturen vekket enorm interesse over hele verden og nådde mer enn 1,8 milliarder mennesker. Totalt ble det publisert 700 artikler i 66 forskjellige land.

Del blogginnlegg

Kontakt

Å bygge en merkevare og markedsføre den er komplekst, men det trenger ikke være så komplisert. Snitt er her for å hjelpe deg som bedriftsleder eller markedssjef.

 

Fyll ut skjema under.
Vi kontakter deg innen 1-2 arbeidsdager.

Snitt Reklame referanser