Målrettet landingsside for bedrifter
Av: Tor Stian Ramsøy, 26. februar 2014. Revidert 12. oktober 2021.
Landingssider bidrar til å få bedre uttelling på annonser eller reklamekampanjer på nett. En landingsside er en spesialtilpasset innholdsside som en potensiell kunde ankommer etter å ha klikket på en av dine annonser eller kampanjer. En landingsside kan alltid bli bedre. Akkurat som en plante, må den ha løpende omsorg for best å få best mulig resultat.
Trafikkilden til landingssiden
Annonseringen kan være et søkeresultat, betalte søkeannonser (f.eks Google AdWords), en bannerannonse, eller en link i et e-post nyhetsbrev.
Selve landingssiden
Målet med en landingsside er å utvide annonsebudskapet samt å “konvertere” en besøkende til en kunde ved å utføre en bestemt handling. En god landingsside gjør det enklere for besøkende å foreta kjøp, registrere seg for nyhetsbrev eller utføre andre ting du vil de skal gjøre på nettstedet. Bruker du tid og ressurser på å utvikle gode landingssider kan man trygt si at det gir avkastning for bedriften din. Vi drister oss til å påstå at det ikke er noe poeng i å bruke penger på å markedsføre seg på nett dersom man ikke har optimale landingssider.
Teste og optimalisere
For å finne den optimale design- og tekstblandingen som skaper maksimale konverteringsfrekvenser må du eksperimentere. A/B eller splitt-testing er prosessen med å kjøre et eksperiment mellom to (eller flere) sider for å se hvilken som yter best. Vinneren er den siden som har høyest konverteringsfrekvens.
Å kjøre A/B-tester på nettsiden din er en fin måte å lære hvordan du generer flere potensielle kunder fra trafikken du har. Bare noen få tilpasninger på et skjema eller endring på din call-to-action kan ha betydelig effekt på eksempelvis salg eller nye påmeldinger på ditt nyhetsbrev.
Måle effekt for best mulig avkastning
Når noen kommer inn til nettstedet ditt fra en søkemotor, annonse eller lenke er dette svært ofte til en underliggende side og ikke til forsiden. Ved å koble landingssiden med Google Analytics er det mulig å lage enn presis analyse av reklamekampanjens effektivitet for å sikre at dine landingssider blir lønnsomme.
Landingsside for bedrifter
Målrettet landingsside for bedrifter
- Tor Stian Ramsøy
Landingssider bidrar til å få bedre uttelling på annonser eller reklamekampanjer på nett. En landingsside er en spesialtilpasset innholdsside som en potensiell kunde ankommer etter å ha klikket på en av dine annonser eller kampanjer. En landingsside kan alltid bli bedre. Akkurat som en plante, må den ha løpende omsorg for best å få best mulig resultat.
Trafikkilden til landingssiden
Annonseringen kan være et søkeresultat, betalte søkeannonser (f.eks Google AdWords), en bannerannonse, eller en link i et e-post nyhetsbrev.
Selve landingssiden
Målet med en landingsside er å utvide annonsebudskapet samt å “konvertere” en besøkende til en kunde ved å utføre en bestemt handling. En god landingsside gjør det enklere for besøkende å foreta kjøp, registrere seg for nyhetsbrev eller utføre andre ting du vil de skal gjøre på nettstedet. Bruker du tid og ressurser på å utvikle gode landingssider kan man trygt si at det gir avkastning for bedriften din. Vi drister oss til å påstå at det ikke er noe poeng i å bruke penger på å markedsføre seg på nett dersom man ikke har optimale landingssider.
Teste og optimalisere
For å finne den optimale design- og tekstblandingen som skaper maksimale konverteringsfrekvenser må du eksperimentere. A/B eller splitt-testing er prosessen med å kjøre et eksperiment mellom to (eller flere) sider for å se hvilken som yter best. Vinneren er den siden som har høyest konverteringsfrekvens.
Å kjøre A/B-tester på nettsiden din er en fin måte å lære hvordan du generer flere potensielle kunder fra trafikken du har. Bare noen få tilpasninger på et skjema eller endring på din call-to-action kan ha betydelig effekt på eksempelvis salg eller nye påmeldinger på ditt nyhetsbrev.
Måle effekt for best mulig avkastning
Når noen kommer inn til nettstedet ditt fra en søkemotor, annonse eller lenke er dette svært ofte til en underliggende side og ikke til forsiden. Ved å koble landingssiden med Google Analytics er det mulig å lage enn presis analyse av reklamekampanjens effektivitet for å sikre at dine landingssider blir lønnsomme.