Bli «top of mind» og dominer dansegulvet
Hva er «top of mind»?
Å være «top of mind» betyr at man er den første merkevaren eller det første produktet som kunder tenker på når et behov oppstår. Vi kan sammenligne det med å være en danser som utfører de mest imponerende bevegelsene på dansegulvet. Når behovet for en dans oppstår, er det denne dansepartneren alle snur seg mot, fordi de vet at han/hun vil levere.
Men, hvorfor bry seg om å være «top of mind»? Vel, det kan føre til kundelojalitet, troverdighet og konkurransefortrinn. Men det er ikke lett å vite hvordan man skal kapre førsteplassen, her er noen råd på veien.
Hvordan bli «top of mind»
Markedsføring og reklame – Slik tar du midt-scenen
Finn ut hvilke plattformer kundene dine bruker og sørg for at de ikke kan unngå å legge merke til deg. Eksponer målgruppen med merkevarebyggende kampanjer som gir kunden kjennskap til deg og du blir lettere å huske når et behov oppstår.
Branding – Bygg merkevaren
Merkevarebygging omhandler å bygge positive assosiasjoner rundt merke og kan blant annet gjøres gjennom logo, slagord og konsistent kommunikasjon. Om et slagord er fengende nok vil det bli liggende i hukommelsen til kunden, noe som gjør det lettere å huske merkevaren.
Innholdsmarkedsføring – Få ditt publikum til å danse
Det bør være et mål å ha interessant og engasjerende innhold som publikum liker. Dette kan være å skrive blogg, Q&A´s, dele funfacts eller aktivt svare på kommentarer på LinkedIn. Å samarbeide med andre merkevarer eller kjente personer kan også bidra med å skape mer synlighet for bedriften og være minneverdig.
Kundeservice – Her kan du være en stjerne
Kundens opplevelse med organisasjonen har en stor effekt for om et kjøp vil gjenta seg eller ikke. Enestående service og kvalitet i kundeopplevelsen vil skape gode assosiasjoner. De positive assosiasjonene kan føre til kundelojalitet, større bevissthet til merkevaren og til slutt «top of mind».
Å være «top of mind» er som å være stjernen i en dansesal full av konkurrenter. Med hvert veloverveide skritt på markedsføringsdansegulvet—enten det er gjennom uforglemmelig branding, engasjerende innhold, eller eksepsjonell kundeservice—fester du merkevaren din i publikums hukommelse. Husk, i denne dansen er det ikke nok å bare delta; La din merkevare være i tankene og valgene til dine kunder, slik at hver gang de tenker på ditt felt, er det ditt navn som kommer opp.
Trenger du en dansepartner som kan lede deg til å lykkes, er vår kjernekompetanse markedsføring og branding.
Bli «top of mind» og dominer dansegulvet
- Tor Stian Ramsøy
Hva er «top of mind»?
Å være «top of mind» betyr at man er den første merkevaren eller det første produktet som kunder tenker på når et behov oppstår. Vi kan sammenligne det med å være en danser som utfører de mest imponerende bevegelsene på dansegulvet. Når behovet for en dans oppstår, er det denne dansepartneren alle snur seg mot, fordi de vet at han/hun vil levere.
Men, hvorfor bry seg om å være «top of mind»? Vel, det kan føre til kundelojalitet, troverdighet og konkurransefortrinn. Men det er ikke lett å vite hvordan man skal kapre førsteplassen, her er noen råd på veien.
Hvordan bli «top of mind»
Markedsføring og reklame – Slik tar du midt-scenen
Finn ut hvilke plattformer kundene dine bruker og sørg for at de ikke kan unngå å legge merke til deg. Eksponer målgruppen med merkevarebyggende kampanjer som gir kunden kjennskap til deg og du blir lettere å huske når et behov oppstår.
Branding – Bygg merkevaren
Merkevarebygging omhandler å bygge positive assosiasjoner rundt merke og kan blant annet gjøres gjennom logo, slagord og konsistent kommunikasjon. Om et slagord er fengende nok vil det bli liggende i hukommelsen til kunden, noe som gjør det lettere å huske merkevaren.
Innholdsmarkedsføring – Få ditt publikum til å danse
Det bør være et mål å ha interessant og engasjerende innhold som publikum liker. Dette kan være å skrive blogg, Q&A´s, dele funfacts eller aktivt svare på kommentarer på LinkedIn. Å samarbeide med andre merkevarer eller kjente personer kan også bidra med å skape mer synlighet for bedriften og være minneverdig.
Kundeservice – Her kan du være en stjerne
Kundens opplevelse med organisasjonen har en stor effekt for om et kjøp vil gjenta seg eller ikke. Enestående service og kvalitet i kundeopplevelsen vil skape gode assosiasjoner. De positive assosiasjonene kan føre til kundelojalitet, større bevissthet til merkevaren og til slutt «top of mind».
Å være «top of mind» er som å være stjernen i en dansesal full av konkurrenter. Med hvert veloverveide skritt på markedsføringsdansegulvet—enten det er gjennom uforglemmelig branding, engasjerende innhold, eller eksepsjonell kundeservice—fester du merkevaren din i publikums hukommelse. Husk, i denne dansen er det ikke nok å bare delta; La din merkevare være i tankene og valgene til dine kunder, slik at hver gang de tenker på ditt felt, er det ditt navn som kommer opp.
Trenger du en dansepartner som kan lede deg til å lykkes, er vår kjernekompetanse markedsføring og branding.