Google Ads – Hjelp for bedrifter
Av: Tor Stian Ramsøy, 23. juli 2019. Revidert 12. oktober 2021.
Bare fordi du har en nettside, betyr det ikke at folk ser den. Jeg tipper du er sånn passe synlig i Google sine organiske treff. Da er du som blant de fleste av oss.
Å være blant topp tre krever særdeles godt, relevant innhold på nettsidene, bedre enn dine konkurrenter. Det tar tid å få høy rangering i Google AdWords for bedrifter. For de fleste av oss som ikke driver forretning i en sær nisje, møter vi stor konkurranse.
Med Google Ads sikrer du synlighet
Dersom du ikke er bestemann i klassen på treff ved organiske søk, når du de som aktivt søker etter produktet ditt, eller tjenesten din ved å bruke Google Ads. Hvis du ikke er kjent med Google Ads, er det kort fortalt en betal-per-klikk-tjeneste som lar deg opprette og kjøre annonser for din bedrift. Disse klikkbare annonsene vises deretter i Googles søkeresultater. Ved å bruke riktige søkeord for målgruppen, er du allerede i forkant fordi du når folk som er interessert i produktet eller tjenesten din. Annonsene øker, i samspill med organiske treff, bedriftens totale synlighet på Google.
Google Ads annonsering bør i tillegg utvikles parallelt med nettsiden, den er tross alt destinasjonen til annonsene. Jeg ser at webdesign-kunnskap krysset med Google Ads annonsering gir en unik merverdi for bedrifter.
Annonsene bekler Google-søket. Er du rørlegger i Bergen må du jobbe godt for å være synlig i søkemotoren. (Og sannsynligvis betale en del per. klikk)
Hvem passer Google Ads for?
Når det gjelder søk på nett er det ingen som i dag er i nærheten av søkemotoren Google. De fleste bedrifter opplever derfor at Google AdWords er den mest lønnsomme annonsekanalen på nett. Merk at undersøkelser viser at en av tre oppgir at de ikke skiller mellom betalte og ubetalte oppføringer. Vær tilstede der hvor dine potensielle nye kunder leter!
Hvordan komme i gang?
Google Ads er bygd slik at du selv kan lage annonser og styre dine egne Google Ads-kampanjer. Jeg vil likevel anbefale å få litt starthjelp siden det kan være krevende å komme i gang og en kan komme skeivt ut viss en ikke bygger en riktig annonsestruktur. Det vanligste er å enten ta et kurs i Google Ads eller jobbe med annonseringen i tospann med ditt reklamebyrå.
Og for deg som allerede har kommet igang?
Mange har allerede startet å annonsere, men har gjerne ikke helt fått dreisen på kampanjene og ønsker bedre resultater. Google Ads er en børs som krever jevnlig optimalisering og vurdering/endring av søkeord for optimal effekt.
Her er noen spørsmål som kan være verdt å spørre seg:
- Hvordan er innstillingene på kampanjenivå, treffer de målgruppen
- Er kampanjen din godt strukturert?
- Har du en god kvalitetsscore?
- Har du satt opp konverteringsmåling?
- Går annonsene dine til en landingsside?
- Har du avkastning på annonsene dine?
Etter å ha jobbet med Google Ads, tidligere Google Adwords i over ti år er min erfaring at det krevende å få til gode kampanjer, men til gjengjeld ekstra tilfredsstillende når du opplever at annonsene konverteringer til salg og du vet at arbeidet har lønt seg.
Google Ads – Hjelp for bedrifter
- Tor Stian Ramsøy
Bare fordi du har en nettside, betyr det ikke at folk ser den. Jeg tipper du er sånn passe synlig i Google sine organiske treff. Da er du som blant de fleste av oss.
Å være blant topp tre krever særdeles godt, relevant innhold på nettsidene, bedre enn dine konkurrenter. Det tar tid å få høy rangering i Google AdWords for bedrifter. For de fleste av oss som ikke driver forretning i en sær nisje, møter vi stor konkurranse
Med Google Ads sikrer du synlighet
Dersom du ikke er bestemann i klassen på treff ved organiske søk, når du de som aktivt søker etter produktet ditt, eller tjenesten din ved å bruke Google Ads. Hvis du ikke er kjent med Google Ads, er det kort fortalt en betal-per-klikk-tjeneste som lar deg opprette og kjøre annonser for din bedrift. Disse klikkbare annonsene vises deretter i Googles søkeresultater. Ved å bruke riktige søkeord for målgruppen, er du allerede i forkant fordi du når folk som er interessert i produktet eller tjenesten din. Annonsene øker, i samspill med organiske treff, bedriftens totale synlighet på Google.
Google Ads annonsering bør i tillegg utvikles parallelt med nettsiden, den er tross alt destinasjonen til annonsene. Jeg ser at webdesign-kunnskap krysset med Google Ads annonsering gir en unik merverdi for bedrifter.
Annonsene bekler Google-søket. Er du rørlegger i Bergen må du jobbe godt for å være synlig i søkemotoren. (Og sannsynligvis betale en del per. klikk)
Hvem passer Google Ads for?
Når det gjelder søk på nett er det ingen som i dag er i nærheten av søkemotoren Google. De fleste bedrifter opplever derfor at Google AdWords er den mest lønnsomme annonsekanalen på nett. Merk at undersøkelser viser at en av tre oppgir at de ikke skiller mellom betalte og ubetalte oppføringer. Vær tilstede der hvor dine potensielle nye kunder leter!
Hvordan komme i gang?
Google Ads er bygd slik at du selv kan lage annonser og styre dine egne Google Ads-kampanjer. Jeg vil likevel anbefale å få litt starthjelp siden det kan være krevende å komme i gang og en kan komme skeivt ut viss en ikke bygger en riktig annonsestruktur. Det vanligste er å enten ta et kurs i Google Ads eller jobbe med annonseringen i tospann med ditt reklamebyrå.
Og for deg som allerede har kommet igang?
Mange har allerede startet å annonsere, men har gjerne ikke helt fått dreisen på kampanjene og ønsker bedre resultater. Google Ads er en børs som krever jevnlig optimalisering og vurdering/endring av søkeord for optimal effekt.
Her er noen spørsmål som kan være verdt å spørre seg:
- Hvordan er innstillingene på kampanjenivå, treffer de målgruppen
- Er kampanjen din godt strukturert?
- Har du en god kvalitetsscore?
- Har du satt opp konverteringsmåling?
- Går annonsene dine til en landingsside?
- Har du avkastning på annonsene dine?
Etter å ha jobbet med Google Ads, tidligere Google Adwords i over ti år er min erfaring at det krevende å få til gode kampanjer, men til gjengjeld ekstra tilfredsstillende når du opplever at annonsene konverteringer til salg og du vet at arbeidet har lønt seg.