Innholdsmarkedsføring

Av: Hermund Ramsøy, 11. mars 2020. Revidert 12. oktober 2021.

Med mindre man har ligget i dvale i hele 2010-tallet så kan man ikke ha unngått å høre hvisking i gangene om «Content marketing» eller innholdsmarkedsføring som det etterhvert heter på norsk. Hver markedsføringsblogg og faglige tidsskrift har viet denne «nye» formen for markedsføring metervis med spalteplass og innholdsmarkedsføring har av mange blitt kåret til årets «buzzword».

Så hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er å skape innhold som er verdifullt og relevant, for så å dele det gratis med publikum. Vent litt… Dette kan kanskje høres både arbeidskrevende og lite lønnsomt ut, tenker du?

Det første er nok helt riktig. Det er absolutt arbeidskrevende å lage innhold som folk er interessert i å lese, men flere og flere norske bedrifter vil i årene som kommer oppdage at dersom dette gjøres riktig, så er det ikke bare lønnsomt, det gir deg et stort konkurransefortrinn, samtidig som det åpner opp spennende forretningsmessige muligheter som tradisjonell markedsføring ikke gjør.

innholdsmarkedsforing i tall
Innholdsmarkedsføring 7

Det bør alltid være en sammenheng mellom det din bedrift selger og det innholdet man deler med omverdenen. Godt innhold skal både engasjere og utdanne, og målet bør være å skape en relasjon mellom deg og kunden slik at de vet hvor de skal henvende seg når et behov oppstår.

Innholdsmarkedsføring er ikke noe nytt, for eksempel har kundemagasiner eksistert i over 100 år. Det som gjør at denne formen for markedsføring har fått såpass mye oppmerksomhet de siste årene er at det ved fremveksten av sosiale medier som YouTube, Facebook, blogg etc. har åpenbart seg en mulighet for å nå ut til svært mange mennesker på en mer effektiv og raskere måte en noen gang før i historien. Samtidig åpner disse kanalene opp for en øyeblikkelig tilbakemelding fra publikum og fungerer som en plattform for dialog. Du snakker med kundene, kundene snakker med deg, og best av alt; kundene snakker med hverandre i mye større grad enn før.

innholdsmarkedsforing vs tradisjonell reklame
Innholdsmarkedsføring 8

Hvorfor innholdsmarkedsføre?

Tradisjonell markedsføring handler om å snakke til kundene. Man kan se for seg at man står på et fjell og skriker i en ropert om hvor fantastiske, unike og viktige produkter man vil selge. På det fjellet står imidlertid også alle de andre med sine produkter og det er stadig vanskeligere å bli hørt. Mange er også etterhvert fiendtlig innstilt til å bli eksponert for reklame i tradisjonell forstand.

Innholdsmarkedsføring handler om å snakke med kundene om det man driver med. Selger du fotoutstyr kan man lage en video om hvordan man tar det perfekte portrettet, eller fortelle en spennende historie om hvordan en naturfotograf jobber i felten. Klarer du å gjøre det riktig vil det få mye mer oppmerksomhet enn en annonse i avisen ville gjort.

Dersom man skal lykkes handler det først og fremst om å forstå målgruppen sin. Klarer du å engasjere folk, enten ved å få dem til å «le eller gråte», er det publikum som til syvende og sist deler innholdet ditt videre. Det er også avgjørende at man allerede før man starter har en slagplan som forteller både om hvem, hva og hvor. Innholdsmarkedsføring gjøres ikke i et skippertak, det er et stykke arbeid som må gjøres over tid.

Innholdsmarkedsføring trenger ikke være en erstatning for tradisjonell reklame, men bør være ett alternativ når man tenker lojalitetsbygging. Er man aktive bidragsytere innenfor sine fagfelt og potensielle kunder forbinder din merkevare med faglig kompetanse, engasjement og offentlig dialog så vil det påvirke resterende markedsføring også. Det vil gi en synergieffekt som betyr at du får mer ut av markedsføringsbudsjettet.

Hvordan bistår Snitt bedrifter med innholdsmarkedsføring?

  • Overordnet strategi
  • Utarbeidelse av gode tekster
  • Design og grafikk
  • Teknisk oppsett
  • Sosiale medier
  • Måling og statistikk

Innholdsmarkedsføring

Godt innhold tiltrekker seg målgruppen

Med mindre man har ligget i dvale i hele 2010-tallet så kan man ikke ha unngått å høre hvisking i gangene om «Content marketing» eller innholdsmarkedsføring som det etterhvert heter på norsk. Hver markedsføringsblogg og faglige tidsskrift har viet denne «nye» formen for markedsføring metervis med spalteplass og innholdsmarkedsføring har av mange blitt kåret til årets «buzzword».

Så hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er å skape innhold som er verdifullt og relevant, for så å dele det gratis med publikum. Vent litt… Dette kan kanskje høres både arbeidskrevende og lite lønnsomt ut, tenker du?

Det første er nok helt riktig. Det er absolutt arbeidskrevende å lage innhold som folk er interessert i å lese, men flere og flere norske bedrifter vil i årene som kommer oppdage at dersom dette gjøres riktig, så er det ikke bare lønnsomt, det gir deg et stort konkurransefortrinn, samtidig som det åpner opp spennende forretningsmessige muligheter som tradisjonell markedsføring ikke gjør.

Dersom "inbound marketing"gjøres riktig, så er det ikke bare lønnsomt, det gir deg et stort konkurransefortrinn

Det bør alltid være en sammenheng mellom det din bedrift selger og det innholdet man deler med omverdenen. Godt innhold skal både engasjere og utdanne, og målet bør være å skape en relasjon mellom deg og kunden slik at de vet hvor de skal henvende seg når et behov oppstår. Innholdsmarkedsføring er ikke noe nytt, for eksempel har kundemagasiner eksistert i over 100 år. 

Det som gjør at denne formen for markedsføring har fått såpass mye oppmerksomhet de siste årene er at det ved fremveksten av sosiale medier som YouTube, Facebook, blogg etc. har åpenbart seg en mulighet for å nå ut til svært mange mennesker på en mer effektiv og raskere måte en noen gang før i historien. Samtidig åpner disse kanalene opp for en øyeblikkelig tilbakemelding fra publikum og fungerer som en plattform for dialog. Du snakker med kundene, kundene snakker med deg, og best av alt; kundene snakker med hverandre i mye større grad enn før.

Innholdsmarkedsføring er å skape innhold som er verdifullt og relevant for så å dele det gratis med publikum

Hvorfor innholdsmarkedsføre?

Tradisjonell markedsføring handler om å snakke til kundene. Man kan se for seg at man står på et fjell og skriker i en ropert om hvor fantastiske, unike og viktige produkter man vil selge. På det fjellet står imidlertid også alle de andre med sine produkter og det er stadig vanskeligere å bli hørt. Mange er også etterhvert fiendtlig innstilt til å bli eksponert for reklame i tradisjonell forstand.

Innholdsmarkedsføring handler om å snakke med kundene om det man driver med. Selger du fotoutstyr kan man lage en video om hvordan man tar det perfekte portrettet, eller fortelle en spennende historie om hvordan en naturfotograf jobber i felten. Klarer du å gjøre det riktig vil det få mye mer oppmerksomhet enn en annonse i avisen ville gjort.

Dersom man skal lykkes handler det først og fremst om å forstå målgruppen sin. Klarer du å engasjere folk, enten ved å få dem til å «le eller gråte», er det publikum som til syvende og sist deler innholdet ditt videre. Det er også avgjørende at man allerede før man starter har en slagplan som forteller både om hvem, hva og hvor. Innholdsmarkedsføring gjøres ikke i et skippertak, det er et stykke arbeid som må gjøres over tid.

Innholdsmarkedsføring trenger ikke være en erstatning for tradisjonell reklame, men bør være ett alternativ når man tenker lojalitetsbygging. Er man aktive bidragsytere innenfor sine fagfelt og potensielle kunder forbinder din merkevare med faglig kompetanse, engasjement og offentlig dialog så vil det påvirke resterende markedsføring også. Det vil gi en synergieffekt som betyr at du får mer ut av markedsføringsbudsjettet.

Hvordan bistår Snitt bedrifter med innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring

Av: Hermund Ramsøy, 11. mars 2020. Revidert 12. oktober 2021.

Med mindre man har ligget i dvale i hele 2010-tallet så kan man ikke ha unngått å høre hvisking i gangene om «Content marketing» eller innholdsmarkedsføring som det etterhvert heter på norsk. Hver markedsføringsblogg og faglige tidsskrift har viet denne «nye» formen for markedsføring metervis med spalteplass og innholdsmarkedsføring har av mange blitt kåret til årets «buzzword».

Så hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er å skape innhold som er verdifullt og relevant, for så å dele det gratis med publikum. Vent litt… Dette kan kanskje høres både arbeidskrevende og lite lønnsomt ut, tenker du?

Det første er nok helt riktig. Det er absolutt arbeidskrevende å lage innhold som folk er interessert i å lese, men flere og flere norske bedrifter vil i årene som kommer oppdage at dersom dette gjøres riktig, så er det ikke bare lønnsomt, det gir deg et stort konkurransefortrinn, samtidig som det åpner opp spennende forretningsmessige muligheter som tradisjonell markedsføring ikke gjør.

innholdsmarkedsforing i tall
Innholdsmarkedsføring 15

Det bør alltid være en sammenheng mellom det din bedrift selger og det innholdet man deler med omverdenen. Godt innhold skal både engasjere og utdanne, og målet bør være å skape en relasjon mellom deg og kunden slik at de vet hvor de skal henvende seg når et behov oppstår.

Innholdsmarkedsføring er ikke noe nytt, for eksempel har kundemagasiner eksistert i over 100 år. Det som gjør at denne formen for markedsføring har fått såpass mye oppmerksomhet de siste årene er at det ved fremveksten av sosiale medier som YouTube, Facebook, blogg etc. har åpenbart seg en mulighet for å nå ut til svært mange mennesker på en mer effektiv og raskere måte en noen gang før i historien. Samtidig åpner disse kanalene opp for en øyeblikkelig tilbakemelding fra publikum og fungerer som en plattform for dialog. Du snakker med kundene, kundene snakker med deg, og best av alt; kundene snakker med hverandre i mye større grad enn før.

innholdsmarkedsforing vs tradisjonell reklame
Innholdsmarkedsføring 16

Hvorfor innholdsmarkedsføre?

Tradisjonell markedsføring handler om å snakke til kundene. Man kan se for seg at man står på et fjell og skriker i en ropert om hvor fantastiske, unike og viktige produkter man vil selge. På det fjellet står imidlertid også alle de andre med sine produkter og det er stadig vanskeligere å bli hørt. Mange er også etterhvert fiendtlig innstilt til å bli eksponert for reklame i tradisjonell forstand.

Innholdsmarkedsføring handler om å snakke med kundene om det man driver med. Selger du fotoutstyr kan man lage en video om hvordan man tar det perfekte portrettet, eller fortelle en spennende historie om hvordan en naturfotograf jobber i felten. Klarer du å gjøre det riktig vil det få mye mer oppmerksomhet enn en annonse i avisen ville gjort.

Dersom man skal lykkes handler det først og fremst om å forstå målgruppen sin. Klarer du å engasjere folk, enten ved å få dem til å «le eller gråte», er det publikum som til syvende og sist deler innholdet ditt videre. Det er også avgjørende at man allerede før man starter har en slagplan som forteller både om hvem, hva og hvor. Innholdsmarkedsføring gjøres ikke i et skippertak, det er et stykke arbeid som må gjøres over tid.

Innholdsmarkedsføring trenger ikke være en erstatning for tradisjonell reklame, men bør være ett alternativ når man tenker lojalitetsbygging. Er man aktive bidragsytere innenfor sine fagfelt og potensielle kunder forbinder din merkevare med faglig kompetanse, engasjement og offentlig dialog så vil det påvirke resterende markedsføring også. Det vil gi en synergieffekt som betyr at du får mer ut av markedsføringsbudsjettet.

Hvordan bistår Snitt bedrifter med innholdsmarkedsføring?

  • Overordnet strategi
  • Utarbeidelse av gode tekster
  • Design og grafikk
  • Teknisk oppsett
  • Sosiale medier
  • Måling og statistikk

Innholdsmarkedsføring

Godt innhold tiltrekker seg målgruppen

Med mindre man har ligget i dvale i hele 2010-tallet så kan man ikke ha unngått å høre hvisking i gangene om «Content marketing» eller innholdsmarkedsføring som det etterhvert heter på norsk. Hver markedsføringsblogg og faglige tidsskrift har viet denne «nye» formen for markedsføring metervis med spalteplass og innholdsmarkedsføring har av mange blitt kåret til årets «buzzword».

Så hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er å skape innhold som er verdifullt og relevant, for så å dele det gratis med publikum. Vent litt… Dette kan kanskje høres både arbeidskrevende og lite lønnsomt ut, tenker du?

Det første er nok helt riktig. Det er absolutt arbeidskrevende å lage innhold som folk er interessert i å lese, men flere og flere norske bedrifter vil i årene som kommer oppdage at dersom dette gjøres riktig, så er det ikke bare lønnsomt, det gir deg et stort konkurransefortrinn, samtidig som det åpner opp spennende forretningsmessige muligheter som tradisjonell markedsføring ikke gjør.

Dersom "inbound marketing"gjøres riktig, så er det ikke bare lønnsomt, det gir deg et stort konkurransefortrinn

Det bør alltid være en sammenheng mellom det din bedrift selger og det innholdet man deler med omverdenen. Godt innhold skal både engasjere og utdanne, og målet bør være å skape en relasjon mellom deg og kunden slik at de vet hvor de skal henvende seg når et behov oppstår. Innholdsmarkedsføring er ikke noe nytt, for eksempel har kundemagasiner eksistert i over 100 år. 

Det som gjør at denne formen for markedsføring har fått såpass mye oppmerksomhet de siste årene er at det ved fremveksten av sosiale medier som YouTube, Facebook, blogg etc. har åpenbart seg en mulighet for å nå ut til svært mange mennesker på en mer effektiv og raskere måte en noen gang før i historien. Samtidig åpner disse kanalene opp for en øyeblikkelig tilbakemelding fra publikum og fungerer som en plattform for dialog. Du snakker med kundene, kundene snakker med deg, og best av alt; kundene snakker med hverandre i mye større grad enn før.

Innholdsmarkedsføring er å skape innhold som er verdifullt og relevant for så å dele det gratis med publikum

Hvorfor innholdsmarkedsføre?

Tradisjonell markedsføring handler om å snakke til kundene. Man kan se for seg at man står på et fjell og skriker i en ropert om hvor fantastiske, unike og viktige produkter man vil selge. På det fjellet står imidlertid også alle de andre med sine produkter og det er stadig vanskeligere å bli hørt. Mange er også etterhvert fiendtlig innstilt til å bli eksponert for reklame i tradisjonell forstand.

Innholdsmarkedsføring handler om å snakke med kundene om det man driver med. Selger du fotoutstyr kan man lage en video om hvordan man tar det perfekte portrettet, eller fortelle en spennende historie om hvordan en naturfotograf jobber i felten. Klarer du å gjøre det riktig vil det få mye mer oppmerksomhet enn en annonse i avisen ville gjort.

Dersom man skal lykkes handler det først og fremst om å forstå målgruppen sin. Klarer du å engasjere folk, enten ved å få dem til å «le eller gråte», er det publikum som til syvende og sist deler innholdet ditt videre. Det er også avgjørende at man allerede før man starter har en slagplan som forteller både om hvem, hva og hvor. Innholdsmarkedsføring gjøres ikke i et skippertak, det er et stykke arbeid som må gjøres over tid.

Innholdsmarkedsføring trenger ikke være en erstatning for tradisjonell reklame, men bør være ett alternativ når man tenker lojalitetsbygging. Er man aktive bidragsytere innenfor sine fagfelt og potensielle kunder forbinder din merkevare med faglig kompetanse, engasjement og offentlig dialog så vil det påvirke resterende markedsføring også. Det vil gi en synergieffekt som betyr at du får mer ut av markedsføringsbudsjettet.

Hvordan bistår Snitt bedrifter med innholdsmarkedsføring?

Kontakt

Å bygge en merkevare og markedsføre den er komplekst, men det trenger ikke være så komplisert. Snitt er her for å hjelpe deg som bedriftsleder eller markedssjef.

 

Fyll ut skjema under.
Vi kontakter deg innen 1-2 arbeidsdager.

Snitt Reklame referanser