Responsivt design – trafikken til ditt nettsted fra mobil øker
Av: Tor Stian Ramsøy, 30. oktober 2013. Revidert 02. august 2021 Kategori: Web Design
Fra mobiltelefoner og nettbrett besøker brukere allerede ditt nettsted fra et økende antall enheter med ulike skjermstørrelser. 78% av befolkningen har idag smarttelefon og 43% av all nettrafikk er fra mobil og nettbrett.* Det er derfor mer viktig nå, enn noen gang tidligere med nettsider som også ser bra ut i mindre format.
Er din nettside tilpasset små skjermer?
Mange nettsider har fortsatt en konstant størrelse, noe som kan føre til en dårlig brukeropplevelse eller enda verre, brukeren forlater nettsiden og kommer ikke tilbake, ihvertfall ikke med mobilen. En god opplevelse oppnår man ved å begrense behovet for å forflytte seg (skrolle) horisontalt og sørge for at teksten er leselige uten å måtte forstørre (zoome).
Responsivt design kom som en storm tidlig på 2010-tallet og løste denne problematikken ved at nettsiden er den samme, men designet tilpasser seg bredden på skjermen eller nettleservinduet. Elementer som bilder og grafikk forandrer posisjon, skjules, vises og skaleres. Responsivt design åpner også muligheten for ulik prioritering på ulike enheter, f.eks kan nettsiden forenkles for mobiltelefon, slik at den laster raskere på mobilt internett.
Fordelene med responsivt design er åpenbare og anbefales for stort sett alle nye nettsider. Og i tillegg til å fungere sømløst på på tvers av dagens skjermer, tilpasser de seg fremtidens skjermer også.
Har du behov til å optimalisere dine websider for mobil og tablet? Les om hvordan vi jobber med webdesign og se våre referanser her.
Abonner på fagbloggen
Gratis faglig og relevant kunnskap om design, markedsføring og kommunikasjon ca. en gang i måneden.
Tor Stian Ramsøy
Tor Stian har hatt en rekke roller i kreative design-teams over de siste 20 årene, fra designer til Art Director og prosjektleder.