Kommunikasjonsmanual

Profilmanual

En kommunikasjonsmanual eller profilmanual er som oftest sluttleveransen i et logo, design og merkevareprosjekt. Men behovet kan også i noen tilfeller være å ta tak i eksisterende profil, rydde opp, systematisere og sette noen regler for bruk.

Gjennomføring og bruken av manualen sammen med organisasjonens vilje til å fremme og bruke profilen konsistent, kan være et minst like viktig moment som navnet på bedriften. Kommunikasjonsmanualen blir verktøyet som sikrer at designprofilen gjennomføres og har en klar rød tråd over tid.

Merkevaremanual / Grafisk manual

Hvem er profilmanalen for?

Manualen skal kunne leses av «alle». Fra fagfolk med grafisk kompetanse som skal bygge ett design til den enkelte internt i bedriften som skal plassere logoen i et dokument.
Når dere skal bestiller hos eksterne leverandører, for eksempel bildekor eller profilbekledning deles manualen sammen med aktuelle filer.
Kommunikasjonsmatriell som trenger design, trenger som oftest også en designer. Manualen er således også en guide for den profesjonelle designer.
En levende merkevareprofil

Hvor streng skal profilmanualen være?

Manualen utviklet slik at den balanserer mellom å være tydelig for å bevare gjenkjennelsesfaktoren til merkevaren, samtidig som den ikke den ikke skal være for streng og snever, noe som var typisk for «den gamle skolen».

Retningslinjene passer på at merkevaren henger sammen, men gir likevel stort rom for allsidighet og kreativitet ved å ha brede paletter og mange alternative måter å bruke profilen på.

Merkevareprofilen er ment for å leve og vokse i takt med dere. Derfor har involverte frihet til å utvide og eksperimentere med profilen når det trengs.

Etterhvert som den brukes, oppdateres også eksemplene for bruk. Over tid forankres et felles kommunikasjonsuttrykk.

Sikre et helhetlig uttrykk

En rød tråd for merkevaren

En kommunikasjonsmanual eller profilmanual er som oftest sluttleveransen i et logo, design og merkevareprosjekt. 

Men behovet kan også i noen tilfeller være å ta tak i eksisterende profil, rydde opp, systematisere og sette noen regler for bruk.

 

Gjennomføring og bruken av manualen sammen med organisasjonens vilje til å fremme og bruke profilen konsistent, kan være et minst like viktig moment som navnet på bedriften. Kommunikasjonsmanualen blir verktøyet som sikrer at designprofilen gjennomføres og har en klar rød tråd over tid.

Typisk innhold i en profilmanual

  • Innledning. De visuelle grunnelementene bør være ufravikelige. Derfor inkluderer manualen en innledning med forklaring på viktigheten av aktiv bruk og lett tilgjengelighet for å beholde kommunens ansikt inntakt over tid.
  • Bruk av logo
  • Grafiske designelementer
  • Fargekart med profilfarger
  • Bilde/illustrasjonsbruk
  • Definerte regler for typografi
  • Snitt leverer et “levende dokument” som vi kan oppdatere og bygge ut etterhvert som den grafiske profilen utvikler seg og blir satt til livs i kommunikasjonsmatriel.
  • Alltid tilgjengelig online
  • Oversiktlig manual som PDF-dokument
  • Delbar ekstern til f.eks trykkeri
  • Logofiler tilrettelagt i ryddig, visuell, mappestruktur for enkel nedlasting

Anvendbare format og filer

La oss ta en prat
Er du klar til å ta å gå i gang med ditt prosjekt?

Avtal et møte nå ved å fylle ut skjemaet. Vi gleder oss til å høre mer.

Kontakt

Å bygge en merkevare og markedsføre den er komplekst, men det trenger ikke være så komplisert. Snitt er her for å hjelpe deg som bedriftsleder eller markedssjef.

 

Fyll ut skjema under.
Vi kontakter deg innen 1-2 arbeidsdager.

Snitt Reklame referanser