Hvor mange sider bør nettsiden din ha?

Av: Helene Breistein, 13. august 2015. Revidert 12. oktober 2021.

hvor mange sider bor nettsiden ha
Hvor mange sider bør nettsiden din ha? 4

Spørsmålet høres banalt ut tenker du kanskje, men valget om hvor mange sider nettsiden din skal ha bør du ta tidlig. Kvalitet og presisjon i kommunikasjon på nettstedet ditt er viktigere enn hvor lite eller mye du kommuniserer. Samtidig er det å ha en strategisk fundamentert sidestruktur alfa og omega for å nå fram og bli funnet av mennesker (og «roboter») i et stadig voksende internett.

Hvor mange sider bør nettsiden din ha?

Sidene dine er inngangsdører for trafikk fra søkemotorer til din bedrift. Hvor mange sider bør du ha? 5, 20, eller 100? Svaret er at «det kommer an på». Antall innholdssider kommer an på din type bedrift og dens mål. Nettbutikken Amazon har millioner av innholdssider, mens en lokal matvarebutikk kanskje bare har en innholdsside med åpningstider og kontaktinformasjon.

oke treff 1
Hvor mange sider bør nettsiden din ha? 5

Bransje, konkurrenter og budsjett kan gi deg svaret

For å finne riktig antall sider for din bedrift, bør du vurdere følgende: bransjen, konkurrentene, og ikke minst budsjettet ditt.
Jo flere sider nettstedet ditt har, jo mer innhold deler du med potensielle kunder. Ved å gi kundene den informasjonen de trenger vil du tiltrekke deg kvalitetstrafikk som i større grad leder til konvertering (salg, bestilling, handling).

1. Bransje
Hvis du er i et stor og konkurranseutsatt bransje med høy kompleksitet og volum, vil du se en rekke søk relatert til ditt produktet/tjeneste. Her er det viktig å skille seg ut i bransjen ved å ha flere innholdssider med velvalgt søkemotoroptimalisering (SEO). Mye relevant informasjon eller en vinkling på innholdet som gir din bedrift et konkurransefortrinn. Vi tilbyr en rekke markedsføringstjenester som vi kan hjelpe deg med. Er du i en bransje begrenset til et lite marked med færre nettsøk trenger du kanskje ikke i like stor grad å legge ut mye innhold på jevnlig basis.

2. Konkurrenter
Hvis din største konkurrent har 100 innholdssider, bør din bedrift vurdere om det er riktig å ha tilsvarende antall innholdssider. Hvis din største konkurrent bare har fem innholdssider, er det gjerne lett for deg å utfordre konkurrenten din ved å øke antall innholdssider. Jo mer verdifullt og søkemotoroptimalisert innhold du har på nettstedet ditt, jo bedre synlig vil nettsiden din være i søkemotorer som Google.

3. Budsjett
Det koster penger å ansette en tekstforfatter for å skrive alt innholdet for deg. Hvis du ikke har penger til å betale for disse tjenestene, vil oppgaven falle på deg eller en av dine ansatte for å lage innholdet. Dette tar tid som du kanskje ikke har, og resultatet blir ofte ikke like bra som med en proff tekstforfatter. Uansett hvordan du ser på det så er det et spørsmål om kostnader og gevinst. Ta budsjettet i betraktning når du bestemmer hvor mange sider nettsiden din skal ha.

Hvilke typer sider bør du ha?

Først og fremst må du ha alle de grunnleggende sidene som vil forklare kundene hvem du er og hva din bedrift tilbyr. I stedet for å sende kunder til en generisk side som viser alle dine tjenester på ett sted, kan man ha skreddersydde sider for akkurat den kunden, det produktet/tjenesten, den annonsekampanjen etc. Jo mer relevant og nøyaktig man kommuniserer sett utifra kundens behov og situasjon, jo bedre blir gjerne konverteringsfrekvens og salg.

Å ha innholdssider utpekt til visse produkter, tilbud eller meldinger vil øke trafikken for det bestemte emne. Googles «roboter» vil rangere dine sider for det spesifikke produktet som du omtaler på den enkelte unike side. Ved å ha detaljerte produktsider leder du besøkende til riktig mål ut i fra hva deres søk er.

riktig innhold
Hvor mange sider bør nettsiden din ha? 6

Et fint eksempel på dette er: Du tilbyr aldersbestemte fotballkurs. Det er svært sannsynlig at foreldre søker etter fotballkurs som passer deres barns spesifikke aldersgruppe og område.

Ved å ha en egen side for hver aldersgruppe/kull leder du søkeren enkelt til riktig side. Du vil også dukke høyere opp i søkemotoren enn dine konkurrenter som mangler separate innholdssider for sine kurs.

Ikke pøs på med sider for sidenes skyld

Ja, bedrifter med flere sider har en tendens til å få flere potensielle kunder gjennom søkemotorer. Men riktig type innholdssider er mer avgjørende. Dersom du oppretter innholdssider med tynt innhold bare for å øke sideantall, kan dette skade søkerangeringen.

Ved å ha en egen side for hver aldersgruppe/kull leder du søkeren enkelt til riktig side. Du vil også dukke høyere opp i søkemotoren enn dine konkurrenter som mangler separate innholdssider for sine kurs.

Oppsummert

Antall innholdssider avhenger av din type bedrift og din målgruppe. Nettsiden din må inneholde nok sider med informasjon som dekker det målgruppen din søker på. Du skal ikke samle opp en mengde informasjon på en og samme side, da bør du heller dele opp og kategorisere dette innholdet på flere sider. På den måten hjelper du brukeren til å nå målet sitt og du har en nettside som effektivt oppnår målet ditt.

Kilder:

https://tresnicmedia.com/how-many-pages-should-your-website-have/

https://www.proximitymarketing.com/how-many-pages-should-a-website-have/

Snitt Reklamebyrå hjelper deg med ditt webprosjekt. Les mer om webdesign fra Snitt Reklamebyrå

Del blogginnlegg

Kontakt

Å bygge en merkevare og markedsføre den er komplekst, men det trenger ikke være så komplisert. Snitt er her for å hjelpe deg som bedriftsleder eller markedssjef.

 

Fyll ut skjema under.
Vi kontakter deg innen 1-2 arbeidsdager.

Snitt Reklame referanser